terugblik koi hunt 2013

Nu we zo goed en wel weer een beetje terug in het ritme van het dagelijks leven zitten is het leuk om eens terug te blikken op onze koihunt van 2013.

Het was voor ons een nieuw fenomeen om zo vroeg in het seizoen naar het land van de rijzende zon te vertrekken en dat bracht voor het vertrek nog wel wat nodige vragen met zich mee.

Zal er al genoeg vis geoogst zijn, zullen de prijzen niet veel te hoog zijn enz. Allemaal vragen waar niemand een antwoord op had simpelweg de reden dat er geen pijl op te trekken valt bij de kwekers van onze geliefde vissen. Als voorbeeld draag ik vorig jaar aan. Toen zijn we 12 november vertrokken en waren een aantal favoriete kwekers of uitverkocht of er zat simpelweg niet de juiste prijs/ kwaliteit verhouding aan vis. Dit resulteerde uiteindelijk in 3 dagen niet kunnen selecteren. Dat is iets waar je moedeloos van word, want als je in Niigata bent ben je daar voor 1 doel en dat is koi kopen! Terug naar dit jaar 21 oktober was het zover. Wij van Koi centrum Veenendaal gingen met zijn tweeën richting Schiphol met een hoop wensen, verwachtingen en bovenal een hele hoop zin. De reis heen viel best wel een beetje tegen, want we zaten voor het eerst in een Boeing 777-300 terwijl we gehoopt hadden op een 777 jumbo en voor het gevoel is alles dan ook kleiner. Waarschijnlijk onzin, maar goed eindelijk aangekomen op Narita ging de douane enz eigenlijk erg voorspoedig. Maar we hadden ons laten vertellen dat het reizen met de taxi ook een hele gangbare manier van reizen zou zijn en dat wilden wij wel eens uitproberen. Nou dat was eens en nooit weer, want uiteindelijk duurde de reis met taxi ruim 5,5 uur bovenop de vliegreis en al het wachten op schiphol etc terwijl het reizen met de shinkansen ’maar’ 3,5 uurtjes duurt. Dus best wel gebroken aankomen bij het hotel was wel even jammer van de heenreis. Daarna volgde de eerste dag dit is de oriëntatie dag. Dit houd in zoveel mogelijk kwekers bezoeken rustig in de bakken kijken, observeren enz. Als er wat moois bij zit doen we de vis laten bowlen en direct prijzen vragen. Zo krijg je heel snel een duidelijk beeld van de prijs/kwaliteit verhouding en daar doen we dan ons voordeel mee voor de rest van de week. Eigenlijk vanaf dag 2 zijn we gaan kopen en dat was eindelijk weer eens bij 1 van de favorieten: Yagenji. En dat is direct het eerste voordeel van vroeg in het seizoen gaan Yagenji is vaak in November al uitverkocht zodoende hebben we al 2 jaar achter het net gevist, maar niet dit seizoen. Hun verkoopbakken waren ruimschoots gevuld en netjes gesorteerd in prijsklassen. Ideaal! Hier hebben we echt naar grote tevredenheid een aantal heel leuke boxen gevuld en zo maakten de zorgen en vraagtekens gauw ruimte voor een tevreden gevoel en een hoge verwachting van de rest van de week. Verder hebben we natuurlijk veel kwekers bezocht, maar ik zal ze niet allemaal gaan benoemen. Wat ook een enorm leuke ervaring is geweest is het afvangen van een nisai mudpond van Yagenji. Het levert hartstikke leuke foto’s op voor thuis en de ervaring van het vangen van de nisai is gewoon fantastisch echt 1 van de hoogtepunten van de trip. Koicentrum Veenendaal afvangen Yagenji Mudpond Koicentrum Veenendaal afvangen Yagenji Mudpond Naar mate de week vordert komen we ook bij kwekers die we normaal niet altijd bezoeken zoals Oofuchi, Masaki, maar deze kwekers hadden schitterende vissen in huis waarvan vooral de sansai en yonsai van ontzettend goede kwaliteit waren. Dit resulteerde dan ook in diverse aankopen bij beide kwekers en dit houden we dan weer in gedachte voor volgend jaar. De rest van de dagen zijn we eigenlijk bij alle vaste kwekers geweest waar we altijd komen en het grappige is dat je het ene jaar ontzettend goed kan slagen bij een kweker en het jaar daarop totaal geen connectie hebt met de vissen die er rondzwemmen. Dit maakt de hunt natuurlijk wel extra interessant, maar soms ook erg ingewikkeld . Dit jaar hadden we ook besloten 2 dagen langer te verblijven in Niigata aangezien we vorig jaar dus een aantal dagen hadden verspild met niks te kopen. Koicentrum Veenendaal kweker oofuchi Koicentrum Veenendaal Kweker Masaki Het langer blijven is eigenlijk best heel prettig, want het gevoel hebben dat je tijd genoeg hebt resulteert in meer overwogen aankopen en dus betere kwaliteit vis voor in de winkel. En ook met dat uitgangspunt zijn we gaan kopen dit jaar. Betere kwaliteit, grotere maten en vooral voor elke portemonnee beginner, maar ook zeker voor de gevorderde hobbyist. En in onze klantenkring hebben we van alles wat en het leuke van een vaste klantenkring is namelijk dat je de mensen leert kennen. De eerste keer in de winkel resulteert altijd in de opmerking 100 euro voor een vis!?!? Doe me er dan maar 1 van 20 euro en het jaar daarop komt dezelfde klant toch al even kijken bij de vissen van 100 euro en het jaar daarop toch maar die grote. Ok die kost 350 euro, maar hij is al wel 55 cm. En zo hebben we een hoop klanten die zo begonnen zijn,maar langzaam een goed oog krijgen voor kwaliteit en graag ook een stapje hoger willen komen met betere vissen in hun bestand en daar zijn we dit jaar dan ook goed goed in geslaagd. Mooie visjes van Koda en Hirasawa voor zeer nette prijzen, maar ook sansai en yonsai van Oofuchi die op een koishow zeker prijzen kunnen pakken dus kortom voor ieder wat wils hebben we schitterende vissen kunnen selecteren. Of dit aan het vroege seizoen ligt weet ik niet, maar ik denk dat we volgend jaar deze optie zeker weer in ogenschouw zullen nemen. Want voor ons was de prijs/kwaliteit verhouding prima en was er meer dan genoeg vis te selecteren bij de kwekers en zijn we zeer geslaagd in de aankopen van deze koihunt. Nu ik dit zo typ en terug lees bekruipt me ook het gevoel dat ik ontzettend graag weer terug wil, omdat het land ons keer op keer aangrijpt. De hoffelijkheid van de Japanners, het natuurschoon en de enorme gezelligheid en kameraadschap die elk jaar sterker word. Het samen selecteren van de vissen is een feestje op zich en de ontspannen en ongedwongen sfeer die we samen met onze vaste reisgenoot en gids hebben is gewoonweg fantastisch. Vandaar zal het ook wel lijken of de tijd in Niigata altijd 3x zo snel gaat. Tot slot wil ik iedereen bedanken die onze reisverslagen gelezen hebben. We hebben daar een aantal positieve reacties gehad waarvoor hartelijk dank. We doen elke avond ons best om er een leuk verhaal van te maken zodat een ieder thuis toch een beetje ‘het’ Niigata gevoel krijgt.

Voor de mensen die eens willen komen kijken iedereen is natuurlijk van harte welkom in onze winkel in Veenendaal.